Успіх

Тріумф негідників

Роман, що відкриває цикл Еміля Золя «Ругон-Маккари», – не перший з прочитаних мною у нього: знайомством з французьким письменником стало читання «Черева Парижа», однак, саме «Кар’єра Ругонів» при всій її політичної тенденційності допомагає повною мірою оцінити масштаб задуму цієї епопеї з двадцяти творів. Те, що романи циклу створювалися Золя фактично щорічно, позначилося на їх якості: з одного боку, скрупульозна реалістична дійшлість, багатослівність при описі малої кількості подій, з іншого боку, – виразна антибуржуазная ідеологічність, чітко ділить персонажів на позитивних і негативних. Немає нічого дивного, що Золя активно перекладали в СРСР: огидніших портретів буржуа у світовій літературі важко знайти, до того ж майже агіографічний опис республіканців і революціонерів, гідні пера Гюго, трагічна доля підлітків, що приєдналися до повстанців, не могли не викликати співчуття у радянського читача, а також його обурення ницістю реакціонерів.

Читати «Кар’єру Ругонів» надзвичайно цікаво в основному з-за великої кількості персонажів, а також з-за масштабу генеалогічного розгалуження однієї сім’ї: слідуючи своєму нібито науковому методу, Золя намагався пояснити хвороби і вади Ругон-Маккаров спадковістю, а соціальні процеси як залежні від неї. Вийшло переконливо, але, як часто буває у прозі 19-го століття, це обернулося повним запереченням свободи конкретної людини. Використовуючи сучасну термінологію, можна було б назвати Золя структуралистом, для якого генетичні, економічні, політичні та соціальні процеси повністю визначають поведінку людини (що також дуже популярно в марксизмі, симпатії до якого протягом свого життя Золя, як відомо, відчував). Однак, генетика закладає в людину якусь програму, актуалізувати яку чи ні, він вибирає сам, інакше треба було б розписатися у відсутності вільного вибору взагалі.

До честі Золя, він не всіх республіканців-революціонерів описав в образі святих: так Антуан Маккар – нероба і ледар, який мріє про соціальний реванш, не менш огидний, ніж буржуа П’єр Ругон, а Арістід Ругон (головний герой наступних романів циклу «Видобуток» і «Гроші») при всій своїй спритності стає республіканцем лише на мить. Щоб підкреслити драматизм загибелі Республіки напередодні проголошення Імперії Луї-Наполеоном Золя вводить в оповідання героїв-підлітків Сільвера і Мьетту, беззастережно відданих ідеалам революції, і їх загибель стає для нього гнівним обвинуваченням продажності і святенництва буржуазії провінційного містечка. Це моральне протиставлення настільки очевидно і шито білими нитками, що замість співчуття до жертв і обурення катам, викликає швидше скептичну посмішку (що ж стосується майже релігійного трепету щодо революційних процесів, то воно знайоме читачеві більше за «Матері» Горького, ніж за тими книгами, якими наш класик надихався).

Не можна сказати, що «Кар’єра Ругонів» написана без стильового майстерності: у ній виразно присутня майже толстовское психологічний докопування до найдрібніших мотивів вчинків і думок персонажів. У той же час після європейського модернізму ХХ століття і літератури «потоку свідомості» такий підхід здається застарілим і наївним, з цієї причини більше одного роману Золя за раз навряд чи хто прочитає – занадто сильно така література заперечує свободу людини, яку після читання Сартра і Камю вже не можна ігнорувати. В «Кар’єрі Ругонів» все ж менше деталистической скрупульозності, ніж в «Череві Парижа», зате більше політики та моральної чорно-білого поділу людей на святих і негідників. У житті все набагато складніше, вона – щось більше, ніж протистояння революції і реакції. Золя все ж набагато переконливіше, як художник, коли пише про знедолених («Жерміналь», «Пастка», «Людина-звір»), ніж коли не шкодує чорних фарб для опису мерзоти і підступності буржуазії (як в «Кар’єрі Ругонів», «Здобичі» і «Гроші»). Однак, це зовсім не означає, що його не варто читати: нехай він не настільки формально витончений, як Флобер, не настільки феноменологічно точний в описі людських почуттів, як Мопассан, але масштаб задуму і виконання його епопеї повідомляє йому схожість хіба що з Бальзаком.